• ۱۴۰۳-۰۱-۱۰
  • آرامش شهر در گرو چراغ روشن اصناف

    آرامش شهر در گرو چراغ روشن اصناف

    رئیس اتاق اصناف گیلان گفت: آرامش روانی شهر در گرو نشاط در بین شهروندان و روشن بودن چراغ اصناف است.

    جلال الدین محمد شکریه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به زیانهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: باید با رعایت پروتکلهای بهداشتی و باز بودن مغازهها از آسیب دوباره اقتصادی کرونا به اصناف جلوگیری کرد.

    وی با بیان اینکه زیانهای اقتصادی آسیبهای روانی را در جامعه به همراه دارد و روشن بودن چراغ اصناف امنیت روانی شهر را افزایش میدهد، ادامه داد: جامعهای با نشاط خواهد بود که از نظر فرهنگی و اقتصادی سیال و روان باشد و واحدهای صنفی در این خصوص بسیار با اهمیت هستند.

    شکریه تصریح کرد: مردم در صورت خرید ضروری در بازار میتوانند با استفاده از دو ماسک به مغازهها بروند و خرید مورد نیازشان را انجام بدهند.

    وی اضافه کرد: اصناف ثابت کردهاند که رعایت پروتکلها برایشان در اولویت است زیرا در غیر این صورت ابتدا کسب و کار خودشان در خطر میافتد.

    رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان از مردم خواست از دورهمیها در ایام عید پرهیز کنند و دید و بازید را به صورت مجازی برگزار کنند.

    شکریه با بیان اینکه سال گذشته تعطیلی اصناف و مسافرت هموطنان به گیلان آسیب زیادی به شهر زد، افزود: خوشبختانه امسال با تمهیداتی که اندیشیده شده است ورود مسافر به استان ممنوع است امیدواریم شاهد کاهش مبتلایان به کرونا باشیم.

    وی با تاکید بر اینکه باید شادی و نشاط را در ایام نوروز به مردم هدیه داد، گفت: اصناف همواره بیشترین همکاریها را با دولت و مردم داشتهاند و امسال نیز اعلام آمادگی کردهاند که در این خصوص همکاری لازم را خوهند داشت.

    رئیس ا تاق اصناف گیلان با بیان اینکه سال گذشته با تعطیل کردن اصناف تعداد دستفروشان افزایش یافت و این افزایش به ترافیک و تردد بیشتر جمعیت در شهر شد خاطرنشان کرد: این در حالیست که مردم با خرید از اصناف با فاصلههای اجتماعی بیشتر خرید میکنند و میتوان از دامن زدن به گسترش این بیماری نیز جلوگیری کرد.

    شکریه گفت: سال گذشته با وجود تعطیلی اصناف غیر ضروری نظیر پوشاک و اسباببازی فروشی و …، مردم این چنین کالاها را از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ خریداری کردند و این صنف در بازار متضرر شدند و امسال نمیخواهیم چنین اتفاقی بیفتد.

    وی افزود: مشخص کردن جایگاهی برای دستفروشان از سوی مسولین ذیربط میتواند کمک کند تا این عزیزان هم بتوانند برای شب عید درآمد داشته باشند.

    وی با تاکید بر این نکته که راهکار مقابله با دستفروشان برخوردهای قهری نیست، عنوان کرد: در این زمینه باید مطالعات و آسیب شناسی های مختلف از ابعاد گوناگون انجام شود وگرنه تمام برخوردها به صورت مقطعی و بی اثر بوده و تنها برای مدت محدودی اثرگذار خواهند بود.

    شکریه با اشاره به این موضوع که امروز دستفروشی در کشور به شکلی متداول از کسب و کار تبدیل شده، یادآور شد: گستردگی این شیوه از امرار معاش در حدی است که دولت در این زمینه باید با برنامه ریزی های مناسب، راهکارهای اجرایی ارائه دهد تا این نوع کسب و کار از یک سو منجر به اشغال معابر نشوند و از سوی دیگر تداخلی در کسب و کار اصناف در این ماههای پایانی سال ایجاد نکند.

    رئیس اتاق اصناف گیلان درباره لزوم رسیدگی ریشه ای به موضوع دستفروشی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر بیش از سه میلیون واحد صنفی رسمی در کشور وجود دارد در حالیکه این میزان با توجه به جمعیت کشور بیش از استاندارد جهانی است و حتی بدون در نظر گرفتن دستفروشان نیز اصناف با حاشیه سود بسیار ناچیز و شکننده ای مواجه هستند.

    شکریه افزود: حال با این وضعیت تصور کنید که حضور پررنگ و بدون ضابطه دستفروشان در این بازار با سود محدود چه آسیبی می تواند به اقتصاد اصناف وارد کند.

    وی با تاکید بر ضرورت توجه به راهکارهای بلندمدت مانند جذب فعالان بخش دستفروشی به مشاغل دائمی اظهار کرد: برای کنترل این پدیده و اثرات زیانبار آن در روزهای پایانی سال و استقبال از فروش نوروزی به نظر می رسد شاید در این زمینه نهادهایی مانند وزارت کشور می توانند وارد عمل شوند و با طرح هایی مانند استقرار دستفروشان در مکان های خاص و ایجاد مجتمع، به کنترل این فعالیت اقتصادی بپردازند.

    شکریه گفت: این کار اگرچه همچنان برای صاحبان اصناف و کسب و کارهای رسمی زیان مالی به همراه خواهد داشت اما حداقل با ایجاد امکان نظارت و رصد کالاهای ارائه شده، می تواند از عرضه محصولات فاقد کیفیت و مغایر با سلامت جلوگیری کرده و به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی امیدوارتر بود.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی