• ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • حال بازار برنج خوب نیست

    افزایش قیمت ها باعث شد تا سرانه مصرف برنج در کشور طی دو سال اخیر کاهش یابد .

    به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف مرکز گیلان ، اسماعیل محمدی پویا رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان رشت با بیان این مطلب افزود : سرانه مصرف برنج در ایران حدود 35 گیلوگرم است که گاهی برای توجیه افزایش واردات برنج، این آمار را تا 40 کیلوگرم هم اعلام می کنند.

    محمدی پویا ، رقم هاشمی را گونه غالب محصول برنج گیلان دانست و با اشاره به تنوع تولید ارقام پرمحصول برنج در مازندران گفت : بخش هایی از طبقات جامعه با توجه به فشار اقتصادی سال های اخیر، قدرت خرید برنج مرغوب گیلان را ندارند و برای تأمین نیاز این بخش از جامعه ، دولت چاره ای جز واردات برنج خارجی ندارد.

    وی گرانی دلار که باعث افزایش قیمت برنج خارجی شد و افزایش هزینه های تولید برنج داخلی را از عوامل عمده کاهش مصرف برنج عنوان کرد و گفت : برنج در مقایسه با سایر کالاها اعم از محصولات کشاورزی ، پروتئینی یا صنعتی با افزایش زیادی مواجه نبوده است .

    محمدی پویا ، برنج بومی را دارایی استان دانست و گفت : باید به بهترین نحو، برنج بسته بندی و به استان های دیگر جهت درآمدزایی صادر شود .  باید با عرضه بهتر، و بسته بندی شکیل تر از ارزش این دارایی استانمان صیانت کنیم.

    رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان رشت با بیان اینکه حال بازار برنج خوب نیست گفت : تداخل صنفی یکی از معضلات این رسته شغلی است و عده ای که صلاحیت ندارند با ورود به این عرصه در حال بسته بندی برنج بدون نظارت سازمان یا ارگان‌های متولی هستند .

    وی افزود : متأسفانه شالی کوبی ها با ضایع کردن حق برنج فروشان وارد این حوزه شده و به بسته بندی و فروش مستقیم برنج روی آورده اند.

    محمدی پویا ، کرونا ، تحریم و فشارهای اقتصادی را از اصلی ترین دغدغه های این اتحادیه عنوان کرد و گفت : امور مالیاتی ، سازمان صمت و تأمین اجتماعی باید یار ما باشند اما تکالیفی بر عهده ما می گذارند که از توان ما خارج است .

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی