• ۱۴۰۳-۰۲-۰۴
  • رئیس اتحادیه بارفروشان آجیل و خشکبار رشت: کاهش پیش خرید و دپوی آجیل/ فروش فوقالعاده آجیل امسال معنایی ندارد

    رئیس اتحادیه بارفروشان آجیل و خشکبار رشت: کاهش پیش خرید و دپوی آجیل/ فروش فوقالعاده آجیل امسال معنایی ندارد

    نماینده اتاق اصناف ایران در استان گیلان و رئیس اتحادیه بارفروشان آجیل و خشکبار رشت گفت: وضعیت رشت در حال حاضر نارنجی است و بیشتر واحدهای صنفی بازگشایی شده‌اند اما این به معنای وضعیت خوب کسب و کار در این شهرستان و به ویژه در حوزه آجیل و خشکبار نیست به طوری که کاهش دپوی آجیل را شاهد هستیم و در این شرایط فروش فوق العاده معنایی ندارد.

    حمید انزانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران بیان کرد: صنف آجیل‌فروشان در سراسر کشور به علت افزایش قیمت آجیل از سال ۹۷ دچار رکود شده‌اند و شیوع بیماری کرونا نیز بر این رکود افزود. حالا آجیل از سبد خانوارها حذف شده است و فعالان این صنف وضعیت بدی را پشت سر می‌گذارند.

    وی افزود: اگرچه شب یلدا در سال‌های گذشته، مناسبتی برای فروش آجیل به حساب می‌آمد و تا حدودی چشم ما به این بازار بود اما امسال به واسطه هشدارهای نهادهای بهداشتی و درمانی لازم است تا مردم از دورهمی‌ها اجتناب کنند. اگرچه سلامت مردم و خانواده‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد اما به طور کلی باید به وضعیت آجیل‌فروشان توجه کرده و نیز برای بازگشت این مواد به سبد غدایی مصرف کننده برنامه‌ریزی داشت.

    انزانی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، بیماری کرونا تا شب عید ۱۴۰۰نیز ادامه خواهد داشت و این امر بدان معنا است که بازار میوه و آجیل نوروز باری دیگر تحت تاثیر کرونا قرار خواهد گرفت و با عدم استقبال مشتریان و کاهش قدرت خرید مردم روبرو خواهد بود. آجیل فروشان سال‌های گذشته، از مراکز اصلی تولید یعنی از تهران، کرمان، قزوین و تا حدودی هم از آذربایجان شرقی کالای مورد نیاز خود را تامین می‌کردند و مقداری از آن را برای یلدا یا شب عید نوروز، دپو می‌کردند اما امسال این رویه تفاوت خواهد داشت.

    وی ادامه داد: از آن جایی که خریدهای سال گذشته هنوز در سردخانه‌ها مانده است و با توجه به عدم رعایت محدودیت‌های تردد و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، بیم تکرار تعطیلی‌ها می‌رود و نیز آخرین خبرها از توزیع واکسن کرونا به بعد از سال ۹۹ موکول شده است، لذا به نظر می‌رسد پیش خرید آجیل از سوی تجار و واحدهای صنفی در حجم کم انجام خواهد شد تا ضرر و زیان سال گذشته تکرار نشود.

    انزانی در خصوص فروش‌های فوق‌العاده نیز بیان کرد: در سال‌های گذشته آجیل فروشان در روزهای نزدیک به یلدا، از اتحادیه مجوز فروش فوق‌العاده می‌گرفتند تا اجناسی که خریداری کرده بودند را قبل از اتمام بازار یلدا به فروش برسانند اما حالا واحدهای صنفی دپو ندارند که با فروش فوق‌العاده بخواهد آن را تا شب یلدا بفروشند و در واقع فروش فوق‌العاده آجیل امسال معنایی ندارد.

    وی ادامه داد: اما پیشنهاد می‌کنیم کسبه از سود متعارف خود بکاهند تا کمکی به قشر متوسط و ضعیف جامعه شده و آنان بتوانند در کنار اعضای خانواده ۳ یا ۴نفره خود که در یک خانه زندگی می‌کنند، دقایقی نشسته و در شرایطی که مسافرت‌ها لغو شده و خیلی‌ها در معرض افسردگی هستند اوقات خود را بهتر سپری کنند.

    رئیس اتحادیه بارفروشان آجیل و خشکبار رشت اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی نیز الزامی است و ایشان همچون ماه‌های گذشته لازم است تا از تجمع مشتریان در واحدهای صنفی جلوگیری کنند. هم خود ماسک استفاده کنند و هم مانع از ورود مشتریان بدون ماسک به مغازه‌هایشان شوند. کالایی که عرضه می‌شود هم بهتر است به صورت بسته‌بندی باشد و اگر نه باید در قفسه‌های سربسته‌ای که مشتری بتواند محصول را ببیند نگهداری شود. در واقع نباید به صورت سنتی در زنبیل و سبد بگذارند. اصناف در خط مقدم خدمت به مردم هستند.

    نماینده اتاق اصناف ایران در استان گیلان گفت: کارمندان حقوق خود را می‌گیرند و تعطیلی چند هفته‌ای برای آن‌ها فرصتی برای استراحت و آرامش خاطر است. اما اصناف در زمان تعطیلی به شدت درگیر می‌شوند. اصناف اگر کار نکنند نمی‌توانند هزینه‌های آب، برق، گاز، تامین اجتماعی، مالیات، کرایه و … بپردازند و اولین کسی که بعد از کارفرمایان صنفی متضرر می‌شوند، کارگرانی هستند که بیمه هم شده‌اند چرا که کارفرما مجبور به تعدیل نیرو می‌شود.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی