• ۱۴۰۳-۰۲-۰۴
  • طی ده سال اخیر رخ داد؛ کاهش ۸۰ درصدی فروش طلا

    طی ده سال اخیر رخ داد؛ کاهش ۸۰ درصدی فروش طلا

    اصناف ، شفاف ترین و بزرگترین پرداخت کننده مالیات در ایران هستند اما کمترین حمایت از آنها صورت می گیرد.

    ابوالحسن فلزی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره شهرستان رشت ضمن بیان مطلب فوق افزود : رکود و تورم دو مشکل اساسی اصناف هستند که در هر صورت آسیب جدی به کسب و کارها وارد می‌شود.

    وی افزود:  سرپا ماندن اصناف یعنی ایجاد اشتغال پایدار و دولت باید در این زمینه ورود کرده و حمایت های لازم را انجام دهد .

    به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف مرکز گیلان ، فلزی با طرح این سوال که در کجای دنیا از طلای خام ، مالیات گرفته می شود، تصریح کرد : مالیات از جنسی گرفته می شود که تبدیل به احسن شود اما در ایران خلاف این رویه است.

    وی گفت: طلافروشی جزء مشاغلی است که هیچ تسهیلاتی به آنان تعلق نمی گیرد اما به کارگاههای تولیدکننده طلا که نیاز به تجهیزات و ابزارآلات گرانقیمت دارند از طرف دولت تسهیلاتی داده می شود .

    فلزی از لزوم نصب دوربین مداربسته و درب ریموت دار برای طلافروشان خبرداد و گفت : همچنین واحدهای صنفی مستقر در بازار باید از شیشه نشکن و انهایی که در خیابانها هستند باید از شیشه ضدگلوله استفاده کنند و این ها از الزامات دریافت پروانه کسب در این شغل است .

    رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره شهرستان رشت ، رکود اصلی در بازار طلا را مربوط به زمانی دانست که این رسته شغلی مشمول قانون مالیات ارزش افزوده شد و تصریح کرد : طلا و جواهر برای مردم تنها جنبه تزئینی نداشت بلکه یک پشتوانه اقتصادی برای انها بود اما مالیات ارزش افزوده موجب شد تا این کالای سرمایه ای از سبد خانوار خارج شود .

    وی افزود : عامل دیگر ی که به رکود بازار طلا دامن زد ، افزایش قیمت دلار ، گرانی طلا و کاهش قدرت خرید مردم در اوایل دهه 90 و تشدید آن از سال 96 بود.

    فلزی، شیوع ویروس کرونا را نیز از عوامل عمده کسادی کسب و کارها در این صنف دانست و خاطرنشان کرد:  کرونا تنها سلامت مردم را به خطر نیانداخت بلکه مشکلات اقتصادی آنها را هم افزایش داد تا جائیکه مردم به جای خرید طلا مجبور شدند فقط مایحتاج ضروری زندگی را تهیه کنند.

    وی افزود : در دوره کرونا ، خرید طلا دیگر برای عامه مردم به عنوان یک کالای سرمایه ای اولویت نبود .

    رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره شهرستان رشت همچنین عدم برگزاری مچالس عروسی را باعث کاهش خرید طلا عنوان و خاطرنشان کرد : طی ده سال اخیر با 80 درصد کاهش فروش مواجه بودیم.

    وی شغل طلافروشی را از مشاغل کم تردد دانست و گفت : وقتی اصناف تعطیل می شوند اما بانک ها باز هستند فقط کسب و کارها آسیب نمی بینند، بلکه مردمی که به هر دلیل با کمبود نقدینگی مواجه هستند گاهی نیاز دارند تا با فروش قطعه ای طلا ، مشکلشان را حل کنند و در دوران کرونا این امکان از مردم گرفته شد.

    فلزی در بخش دیگری از این گفتگو گفت : در گذشته ایران یکی از بزرگترین قطب های تولید طلای ساخته شده و صادر کننده ان بود اما امروز با عدم حمایت دولت از تولید ، صادرات به صفر رسیده است .

    وی افزود : کشوری مانند ترکیه با اجرای یک پروسه زمان بندی شده و حمایت دولت در ده سال اخیر ، به دومین کشور صادرکننده طلای ساخته شده بعد از ایتالیا در دنیا تبدیل شده است.

     

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی