• ۱۴۰۳-۰۲-۱۱
  • نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان: مالیات قانون جامع می‌خواهد

    نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان: مالیات قانون جامع می‌خواهد

     

    نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان: مالیات قانون جامع می‌خواهد

     

    *?جلال‌الدین محمد شکریه، نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران درباره مالیات و مالیات‌ستانی از اصناف  اظهار کرد: اصناف کشور در ۲ سال اخیر با مشکلات فراوانی در حوزه مالی مواجه بوده‌اند که یکی از آنها بی‌شک موضوع مالیات‌ها بوده است. البته اگر بخواهیم جامع‌تر به این موضوع بپردازیم، درمی‌یابیم بحث مالیات‌ها و مشکلات ناشی از آن محدود به ۲ سال اخیر نمی‌شود و در گذشته نیز این موضوع همواره در بخش‌های مختلف محل مناقشه فعالان اقتصادی و دولت بوده است.*

     

    ?به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران به نقل از صمت ، شکریه در این باره تاکید کرد: در واقع نبود یک قانون جامع و مانع مالیاتی در طول این سال‌ها همواره حرف ‌و حدیث‌های فراوانی را ایجاد کرده و در عین حال فرارهای مالیاتی زیادی را به‌دنبال داشته است. اگر دولت و دستگاه مالیاتی کشور در این زمینه برنامه‌ریزی مدون و مطلوبی داشته باشد هم می‌تواند از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند و هم گلایه‌های موجود در این باره را به حداقل برساند.

     

    ?نایب‌‌رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه تاکید کرد: در بیشتر کشورهای دیگر دولت بودجه خود را از طریق مالیات تامین می‌کند، اما در کشور ما نبود قوانین جامع و مدون در این زمینه همواره کشور را به منابع نفتی وابسته کرده و در عین حال گلایه‌های فراوان مودیان مالیاتی را به‌دلیل نبود شفافیت در پی داشته است.

     

    ?نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران همچنین بیان کرد: در این سال‌ها ما به‌دلیل نداشتن مبناهای صحیح مالیاتی، همواره با فرارهای مالیاتی مواجه بوده‌ایم و هیچ‌گاه نیز معافیت‌های مالیاتی به‌شکل صحیح در کشور محقق نشده است؛ بنابراین برای ساماندهی وضعیت مالیات باید در ابتدا این موارد اصلاح شوند.

     

    ?وی گفت: فعالان حوزه اصناف معتقدند پایه‌های مالیاتی کشور باید با دقت و حساسیت بیشتر تعیین شوند و در این زمینه نیاز به فعالیت‌های کارشناسی بیشتر است.

    وی درباره اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مالیاتی کشور نیز بیان کرد: این موضوع می‌تواند یک اتفاق خوب در حوزه مالیات اصناف باشد، زیرا دست ممیز را از دخالت در این کار کوتاه می‌کند اما باید زیرساخت‌های مربوط به آن نیز به‌درستی فراهم باشد. سال‌هاست که قانون مالیات بر ارزش افزوده به‌طور کامل اجرا نشده و در مقابل اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مالیاتی مورد تاکید فراوان قرار دارد که این اصرار بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها ما را در رسیدن به هدف مالیاتی موردنظر ناکام می‌گذارد.

     

    ?شکریه در پایان گفت: هیچ صنفی قصد شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مالیات ندارد اما باید مالیات‌ها به‌گونه‌ای ‌وضع و اخذ شوند که موجب از بین رفتن توان فعالان صنفی نشوند.

     

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی