• ۱۴۰۳-۰۱-۳۱
  • برخورد قانونی با “نصب تابلوهای نمایندگی” بدون موافقت “مالک علامت”

    برخورد قانونی با “نصب تابلوهای نمایندگی” بدون موافقت “مالک علامت”

    برخورد قانونی با “نصب تابلوهای نمایندگی” بدون موافقت “مالک علامت”

    ? اتاق اصناف ایران نسبت به نصب تابلوی نمایندگی لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو بدون موافقت عرضه کننده اخطار داد.

    ? اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اجرایی شدن “فاز اول طرح رهگیری کالاهای کمک فنر و باطری خودرو” و “ضرورت اخذ و نصب کد رهگیری لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو بر روی کالا و بسته بندی کالا” از سامانه جامع تجارت در راستای طرح مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی یکی از مهمترین موضوعات مطروح در این حوزه گزارشات مربوط به فروش اقلام و لوازم یدکی خودرو توسط آن دسته از واحدهای صنفی است که بدون اخذ نمایندگی، اقدام به نصب تابلو تحت عنوان نماینده مجاز کرده و عموما فروش کالاهای فاقد استاندارد و یا شناسه و گارانتی توسط این واحدها منجر به ضرر و زیان گسترده مصرف کنندگان و در نتیجه بروز نارضایتی عمومی و به تبع آن سایر مشکلات جانبی خواهد بود.

    ? لذا تاکید می دارد، بر اساس قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیر از مالک علامت، مشروط به موافقت مالک آن است و همچنین مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتا منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت شود، در دادگاه اقامه دعوی کند.

    ? این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه، موجب گمراهی عموم می‌شود.

    ? همچنین تاکید می‌شود: نصب تابلو و به کارگیری عنوان نمایندگی مجاز مستفاد از آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، مستلزم موافقت عرضه کننده است.

    ? یادآور می شود: اشخاص متخلف، به مجازات مقرر در قانون موصوف و قوانین مجازات اسلامی (حبس و جزای نقدی) محکوم خواهند شد.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی