• ۱۴۰۳-۰۲-۱۰
  • بی رونق مثل بازارهای فصلی …

    بی رونق مثل بازارهای فصلی …

    بازارهای فصلی، در این روزها دیگر رونقی ندارند. تورم، از توان خرید مردم کاسته و در نتیجه بازارها شرایط دشواری را تجربه می کنند.
    با کاهش توان اقتصادی خانواده ها، بازارهای فصلی نیز دیگر حال و هوای گذشته را ندارند …
    تورم های بالا و طولانی مدت در کشور، بسیاری از مردم را ناچار ساخته تا درآمدهای تحلیل رفته خود را در بخش خرید کالاهای مصرفی روزانه مانند مواد غذایی یا دفتر و مداد برای دانش آموزان، هزینه کنند.
    بر این اساس و با توجه به فصل “مدرسه بازار” ، نظاره گر صنوفی هستیم که معمولا در چنین روزهایی می بایست کاسبی آنها سکه باشد اما متاسفانه اینگونه نیست!

    ⃝تعمیر جانشین خرید
    محمدرضا تقوی دوست نائب رییس اتحادیه کفاشان و کفش فروشان شهرستان رشت گفت: تورم و گرانی اجناس چرمی، مردم را به سوی تعمیر کیف و کفش هدایت کرده است چون
    توان خرید کفش را ندارند.
    وی، تورم افسار گسیخته را از عوامل رکود در بازار کیف و کفش، عنوان کرد و افزود : سال گذشته با پایان دوران کرونا و بازگشایی مدارس، بازار کیف و کفش از رکود خارج شد اما امسال کاهش 40 درصدی فروش را مجدداً تجربه کردیم.
    وی یکی از دلایل کاهش استقبال از بازار کیف و کفش در آستانه سال تحصیلی جدید را وضعیت نابسامان کشاورزان ناشی از کاهش قیمت برنج عنوان کرد و گفت : وقتی کشاورز، پول ندارد، بازار رشت با مشکلی اساسی مواجه می شود.
    تقوی دوست با اشاره به این که اکنون نیمی از مشتریان کیف و کفش در رشت را مسافران شامل می شوند، تصریح کرد: در سال جدید فقط پایه اولی ها از کیف و کفش استقبال کردند.

    ⃝ دستفروشی بلای جان بازار رشت
    مهران طالشان نژاد، نائب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک شهرستان رشت گفت: افزایش قیمت ها، تولیدکنندگان را بمنظور متعادل سازی به سوی کاهش کیفیت سوق داده است.
    وی ، کاهش قیمت محصولات کشاورزی را یکی از عوامل رکود بازار پوشاک ذکر کرد و افزود : عدم وجود کارخانجات بزرگ صنعتی در رشت و صدماتی که از ناحیه کاهش قیمت برنج داخلی به کشاورزان وارد شد، بازار رشت را با یک خلاء مواجه کرده است.
    وی همچنین گفت: حضور دستفروشان یکی دیگر از عوامل ایجاد وضعیت بغرنج در بازار رشت است که تنها مربوط به حوزه پوشاک نیست و به سایر صنوف نیز آسیب زده است.
    طالشان نژاد همچنین در تشریح آسیب دیگری که هنگام بازگشایی مدارس به فروشندگان پوشاک وارد می کند، گفت : با وجود 360 هزار دانش آموز در گیلان، در ابتدای تابستان امسال، ناگهان تصمیم گرفتند که تأمین لباس فرم دانش آموزی صرفاً از طریق صنف تولیدکنندگان پوشاک انجام شود یعنی حذف عاملین فروش لباس دانش آموزی زمانی انجام شد که آنها از قبل اقدام به خرید پارچه مورد نیاز خود کرده بودند که در نتیجه متحمل ضرر و زیان شدند.
    طالشان نژاد گفت : متأسفانه پس از آنکه فرصت زیادی ازدست رفت و به زمان بازگشایی مدارس نزدیک شدیم، ناگهان اعلام شد که تولیدکنندگان پوشاک، ظرفیت تأمین این حجم از کار را ندارند و مجدداً از عاملین فروش درخواست حضور در این عرصه شد.
    وی در پایان خبر داد که لباس فرم دانش آموزی ، امسال با افزایش 40 درصدی قیمت ها مواجه بوده است.

    ⃝ تنوع محصول و دسترسی آسان
    عبدا… بهاری، استقبال از بازار لوازم التحریر را نسبت به سال گذشته، بسیارخوب توصیف کرد.
    نائب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتب، لوازم التحریر و چاپخانه داران شهرستان رشت گفت: با وجود شرایط نامساعد جوی در هفته های اخیر، اما تنوع جنس و دسترسی آسان باعث شد تا استقبال مردم از بازار اصلی لوازم التحریر در راسته کتابفروشان، در مقایسه با سالهای گذشته تفاوت چندانی نداشته باشد اما فروشندگان لوازم التحریر در سایر مناطق، مشتریان کمتریداشتند.
    بهاری، افزایش قیمت ها در بازار نوشت افزار رشت را به دو بخش تقسیم کرد و بیان داشت: افزایش قیمت دفتر، 30 درصد و خودکار، مداد و مدادرنگی 40 درصد بوده است.
    عبدا… بهاری همچنین معتقد است که هجوم مسافران به گیلان به مناسبت تعطیلیهای اخیر در بازار نوشت افزار، تأثیر داشته و بیش از 40 درصد فروش لوازم التحریر به مسافران بوده است.
    وی گفت: مسافران از خرید در بازار رشت از نظر کیفیت و قیمت راضی بودند.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی