• ۱۴۰۳-۰۲-۰۹
  • *جوان ها شغل تراشکاری را دوست ندارند*

    *جوان ها شغل تراشکاری را دوست ندارند*

    با افزایش تحریم ها و عدم واردات ابزار و لوازم از کشورهای پیشرفته، مردم به سمت تعمیر و بومی سازی قطعات می روند.
    علی شاکی رئیس اتحادیه تراشکاران و ریخته گران شهرستان رشت ضمن تبریک سال نو، به عدم اشتیاق نسل جوان به این رسته شغلی اشاره کرد و گفت: امکان مستقل شدن در این رسته برای یک جوان بسیار سخت است چرا که جزء مشاغل پرهزینه برای راه اندازی و سرمایه گذاری اولیه محسوب می شود.
    وی ادامه داد: یک تراشکار خوب علاوه بر اینکه می بایست از فکر خود برای انجام کار استفاده کند، باید قدرت بدنی خوبی برای انجام تفکرات خود نیز داشته باشد.
    شاکی گفت: همین مسایل موجب شده تا جوانان به این شغل کششی نداشته باشند به نحوی که حتی فارغ التحصیلان این رشته نیز پس از اتمام تحصیلات، به سمت مشاغل دیگر روی می آورند.
    وی همچنین گفت: از سوی دیگر، محیط تراشکاری محیطی خشن و غیرجذاب برای جوانان است و این باعث شده تراشکاران خبره جوان بسیار کم داشته باشیم.
    رئیس اتحادیه تراشکاران و ریخته گران شهرستان رشت، همچنین افزایش نرخ ارز را نیز از عوامل آسیب زا به این رشته شغلی عنوان کرد و گفت: حقوق و مزایای بالا در این واحدهای صنفی که حداقل بیش از 30 درصد قانون کار است، از دیگر آسیب های موجود در این رسته می باشد.
    شاکی گفت: 350 واحد تراشکاری و ریخته گری در شهرستان رشت دارای پروانه کسب بوده و حدود 50 واحد بی پروانه هم به فعالیت مشغول هستند.
    وی همچنین خواستار حمایت های تشویقی به منظور ترغیب جوانان و نوجوانان برای ورود به این شغل شد.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی