• ۱۴۰۳-۰۲-۰۹
  • رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان تأکید کرد؛ برخوردهای سلیقه‌ای ماحصل حذف مبایعه‌نامه‌های کاغذی

    رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان تأکید کرد؛ برخوردهای سلیقه‌ای ماحصل حذف مبایعه‌نامه‌های کاغذی

    رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان با اشاره به یکی از چالش‌های صنفی مشاوران املاک گفت: در حال حاضر واحدهای صنفی مشاوران املاک باید به جای استفاده از مبایعنامه‌های کاغذی، قراردادهای خرید و فروش و اجاره را در املاک و مستغلات ثبت کنند که این فرایند مشکلاتی را برای فعالان حوزه مسکن ایجاد کرده است.

    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، علیرضا تهیدست با بیان اینکه اجرای این طرح نواقصی به همراه دارد گفت: اگر توافق خریدار و فروشنده در بنگاه‌ مسکن در قالب یک قرارداد عادی که همان مبایعه‌نامه است، مکتوب نشود، هر یک از طرفین بعد از خروج از بنگاه و در فاصله رفتن به دفاتر اسناد رسمی، می‌تواند به راحتی از انجام معامله انصراف دهد طوری که به احتمال زیاد اشتراک‌نظری که به واسطه حضور مشاور‌املاک در مذاکره برسر قیمت ایجاد می‌شود، بعد از چند ساعت به اختلاف‌نظر طرفین تبدیل خواهد شد.

    به گفته وی اگر کمیسیون املاک اتاق اصناف ایران بتواند با برگزاری نشست‌های تخصصی در این زمینه، چالش‌هایی را که مشاوران املاک با آن دست به گریبانند را بررسی و راهکارهای عملیاتی ارائه دهد، بی‌شک معضل کنونی مشاوران املاک در مواجهه با حذف مبایعه‌نامه‌های کاغذی حل خواهد شد.

    تهیدست ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر پیش از حذف مبایعه‌نامه‌های کاغذی، این طرح، به عنوان پایلوت در برخی استان‌ها یا شهرستان‌ها اجرا و سپس برای تسری آن به سراسر کشور تصمیم‌گیری می‌شد، اقدام دقیق‌تری بود. چرا که پایلوت قرار دادن یک یا چند شهرستان برای اجرای یک طرح، نواقص و نقاط ضعف طرح را آشکار می‌کند.

    وی تأکید کرد: اجرای یک طرح بدون رفع نقاط ضعف آن موجب برخوردهای سلیقه‌‌ای و عدم وحدت رویه در اجرای آن می‌شود.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی