• ۱۴۰۳-۰۲-۱۳
  • مرزبان: اطلاع رسانی صحیح، از پخش شایعات در جامعه جلوگیری می کند

    مرزبان: اطلاع رسانی صحیح، از پخش شایعات در جامعه جلوگیری می کند

    مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمدی دولت ها است و به همین دلیل طی سال های اخیر تلاش ها در این راستا بوده که از طریق سامانه های متصل مالیاتی امکان ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور فراهم شود.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند راه اندازی سامانه مودیان یکی از گام های مهم در راستای اصلاح ساختار نظام مالیات گیری و ایجاد شفافیت در کسب و کارهاست.

    سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اطلاعیه ای صادر کرد که براساس آن کلیه اشخاص حقیقی صاحبان صنوف، از اول  دی ماه سالجاری ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات هستند.

    صنف طلا و جواهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و طبق قانون بایستی صاحب صنوف برای فروش طلا، اقدام به ثبت و صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مذکور داشته باشند، اما انتشار شایعاتی درباره اخذ مالیات 25 درصدی از طلا، موجب نگرانی طلا فروش ها گردید تا جائیکه سخنگوی سازمان امور مالیاتی در این رابطه اعلام کرد که هیچ نرخ جدید و یا پایه جدید مالیاتی برای طلافروشان وجود ندارد و فقط تکلیفی که از قبل برای آنها درنظر گرفته شده بود، این است که طلافروشان مصنوعات طلا و پلاتین براساس جزء 4 بند “پ” ماده 26 قانون مالیات، ارزش افزوده مصوب 1400 مکلف هستند که از اول دی 1402 به سامانه مودیان مالیاتی متصل و صورتحسابهای خرید و فروش طلا را در آن بارگذاری کنند.

    درهمین ارتباط  محمدعلی  مرزبان  مقدم رییس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان رشت به شایعات اخیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی افراد در فضای مجازی، اطلاعات کارشناسی نشده و ناقص ارائه کرده اند که موجب نگرانی در میان طلافروشان گردید.

    مرزبان، اطلاع رسانی صحیح و مداوم به مردم درباره قوانینی که قرار است اجرایی شود را لازم دانست و گفت: در هنگام تصویب قوانین و قبل از اجرا باید جلساتی با حضور فعالان اقتصادی برگزار و موضوعات مربوط به آن قوانین بصورت شفاف اطلاع رسانی گردد تا از چرخش شایعات جلوگیری و مردم و فعالان صنفی آگاهی کاملی در مورد موضوعات مختلف داشته باشند.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر شهرستان رشت با تأکید بر این که اجرای درست قوانین به نفع همه است تصریح کرد: قوانین خوب هم اگر در بستر نامناسب اجرا شود به چالش برخواهد خورد. به طور مثال مسأله ارزش افزوده از سالها پیش برای صنف طلا و جواهر یک معضل ایجاد کرده بود و بعد از سالها اجرا و آسیب هایی که به این صنف زده شد به این نتیجه رسیدند که باید اصلاح شود.

    وی همچنین از برگزاری جلسات مختلف اتحادیه با اداره اماکن، امور مالیاتی و اتاق اصناف خبر داد و گفت: این جلسات جهت اجرای بهتر قوانین و رفع سوالات و حل مشکلات برگزار گردیده و همچنان ادامه دارد.

    مرزبان  درخصوص سامانه مودیان با اشاره به تأکید براینکه این سامانه گامی در جهت شفاف سازی کسب و کارها است گفت: شفاف سازی خوب است اما وقتی بازار، سنتی است و بسیاری از کسبه هنوز نمی توانند خود را با شرایط جدید وقف دهند می بایست زمانی برای آموزش و یا ارتقاء سیستم ها و  ایجاد بسترهای مناسب برای واحدهای صنفی فراهم شود.

    وی همچنین گفت: مالیات باید براساس درآمد باشد وقتی درآمدی از کسب و کار صورت نگیرد پرداخت مالیات معنا نمی دهد. بسیاری از قدیمی های بازار، مقداری طلا در صندوق های خود دارند که از چرخه داد و ستد خارج است و تنها به عنوان یک پشتوانه استفاده می شود و ثبت این ها در سامانه برای بسیاری از واحدها یک چالش بزرگ محسوب می شود.

    مرزبان در بخش پایانی سخنان خود به پیگیری واحدهای صنفی از اتحادیه و اتاق اصناف در جهت رفع مشکلات اشاره کرد  و گفت: ما بر این باور هستیم که باید از روش های قانونی جهت رفع ابهامات و بیان انتقادات خود استفاده کنیم.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی