• ۱۴۰۳-۰۲-۰۹
  • وزیر جهاد کشاورزی: خرید برنج باقیمانده کشاورزان گیلانی آغاز شد

    وزیر جهاد کشاورزی: خرید برنج باقیمانده کشاورزان گیلانی آغاز شد

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید برنج باقیمانده کشاورزان گیلانی آغاز شده و هم اینک انواع برنج پرمحصول خریداری می شود .

    محمدعلی نیکبخت شامگاه جمعه در جلسه شورای کشاورزی گیلان در رشت اظهار کرد: در گام اول خرید برنج پرمحصول را آغاز کردیم و در گام دوم نیز از اواسط هفته برنج مرغوب شامل هاشمی و طارم را خریداری می کنیم.

    وی افزود: حجم برنج باقیمانده بالاست و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد که کار برای کشاورزان تسهیل و خرید برنج سرعت گیرد که در این راستا نیز خرید برنج به فروشگاه های زنجیره ای و بازرگانان تکلیف خواهد شد.

    وی ادامه داد: اجازه نخواهیم داد که واردکننده برنج خارجی بخرد و برنج داخلی در دست کشاورز باقی بماند در خصوص محصول چای نیز این سیاست دنبال می شود و باید به سمت کار کارشناسی و بررسی بیشتر برویم تا در خصوص میزان مصرف برنج و چای در کشور به یک نظر واحد دست یابیم.

    وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: نگاه به تامین کالا برای جمعیت ایران نگاه به حمایت از تولیدکننده و تولیدات داخلی است و بر این اساس تصمیم گیری خواهیم کرد و در این راستا کارگروهی تشکیل خواهد شد تا از تولیدکننده داخلی حمایت شود.

    نیکبخت به بدهی دولت به چایکاران اشاره و بیان کرد: حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیارد تومان بدهی دولت به چایکاران است که در اسرع وقت این بدهی به چایکاران پرداخت خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: در بخش کود کشاورزی نیز تصمیم داریم بخشی از کود کشاورزی به تشکلها واگذار شود تا ارتباط ما با تشکلها نزدیکتر شود چون تشکلها بهتر کارها را انجام خواهند داد.

    تولید حدود هشت میلیون تن گندم

    وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: تاکنون ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و پیش بینی ما این است که حدود هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

    وی اظهار کرد: با این میزان تولید گندم به سمت خودکفایی پایدار گام بر خواهیم داشت و باید این امر را تثبیت کنیم.

    نیکبخت افزوذ: البته میزان قیمت گندم خریداری شده حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

    وی ادامه داد: کشت و تولید قراردادی چند سالی است که انجام می شود و در این بخش ۱.۵ میلیون هکتار کشت گندم قراردادی انجام شده و پیش بینی می شود که در کشت سال جدید این میزان به ۲ برابر افزایش یابد.

    وزیر جهاد کشلورزی به ظرفیت گیلان در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: گیلان حدود ۳۵ درصد برنج کشور را تولید می کند و در محصولاتی همچون چای , زیتون , زراعت , صید و صیادی , دام و طیور, نوغانداری و آبزی پروری جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

    نیکبخت اضافه کرد: البته چند کار اساسی جهت افزایش عملکرد باید انجام شود که یکی از مهمترین آن, طرح های جامع آب و خاک است که این طرح ها عملیاتی خواهد شد.

    وی در خاتمه گفت: همچنین دیگر طرح در بخش کشاورزی مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی است که این امر بخش عمده ای از ضایعات را کاهش داده و صادرات را افزایش می دهد.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی