• ۱۴۰۳-۰۱-۰۹
  • سایه گرانی مواد اولیه این بار بر سر “نان”

    سایه گرانی مواد اولیه این بار بر سر “نان”

    نان از جمله کالاهای ضروری و استراژیک در سبد مصرفی خانوارها است و قیمت آن به شدت بر اقتصاد قشر ضعیف جامعه تأثیرگذار است . و همچنین باتوجه به اینکه نان حجیم به شکل بسته بندی ارائه می شود ، پس از شیوع کرونا از اقبال بیشتری برخوردار و مصرف این محصول نسبت به سایر انواع نان ها در اولویت استفاده مردم قرار گرفته است.

    اما در شرایطی که سایر محصولات صنعتی و خوراکی به طور مکرر مجوز افزایش قیمت گرفته اند، صدای فعالان حوزه تولید نان بلند شده و آنها با توجه به افزایش 30 تا 100 درصدی مواد اولیه تولید نان (به جز آرد) خواهان بازنگری در قیمت های این محصول شده اند .

    حسین مقراضی رئیس اتحادیه نان حجیم و نیمه حجیم شهرستان رشت ضمن ابراز نگرانی درخصوص گرانی مواد اولیه تولید نان حجیم و سنتی و تأثیر مستقیم آن بر قیمت تمام شده تولید نان، به افزایش پنهانی قیمت نان اشاره کرد و گفت : تولیدکنندگان نان دیگر توان تحمل هزینه های سرسام آور مواد اولیه را ندارند. افزایش قیمت حامل های انرژی ، حقوق پرسنل، حق بیمه، هزینه های حمل و نقل و اجاره بهاء و افزایش 30 تا 100 درصدی مواد اولیه تولید نان ، تولیدکنندگان نان را در مرز نابودی کامل قرار داده است .

    وی در گفتگو با روابط عمومی اتاق اصناف مرکز گیلان ادامه داد : حداقل بهای آب مصرفی یک واحد نانوایی در سال گذشته حدود 300 هزار تومان بوده که در سال جاری به صورت میانگین به 3 میلیون تومان رسیده است .

    مقراضی به حقوق روزانه کارگران ساده ساختمانی اشاره کرد و گفت : وقتی یک کارگر ساده ساختمانی روزی 250 هزار تومان دستمزد میگیرد ، یک شاطر حرفه ای چگونه می تواند ماهانه با 3 میلیون تومان زندگی کند این روند منجر به کاهش فعالیت افراد حرفه ای در این شغل شده است .

    وی با اشاره به افزایش قیمت برنج در سال جاری پیش بینی کرد که قیمت گندم نیز با افزایش قیمت مواجه و تصریح کرد : برآوردها و پیش بینی ها حاکی از آن است که باتوجه به افزایش قیمتها، دولت توان تحویل آرد با قیمت های مصوب را نداشته و مجبور به آزادسازی شود که در این صورت قیمت هر قرص نان تا 5 برابر افزایش خواهد یافت .

    وی در پایان با بیان اینکه حوزه نان، رو به پیری گذاشته ، افزود: برای نجات آن باید طرحی جامع توسط متولیان امر به اجرا درآید تا قشر جوان با آموزش صحیح و درآمد مکفی با ورود به این صنف، خون تازه ای در رگ های آن جاری سازند.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی