• ۱۴۰۳-۰۲-۰۹
  • چالش های مالیاتی صنوف از زبان رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان

    چالش های مالیاتی صنوف از زبان رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان

    باتوجه به مراجعات مکرر واحدهای صنفی در زمینه مشکلات مالیاتی و مسایل مربوط به نحوه رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی در سال جاری و گلایه های منطقی واحدهای صنفی، اتاق اصناف مرکز گیلان با برگزاری چندین جلسه با مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان و سایر مسئولان ذیربط نسبت به انعکاس دغدغه های مطرح شده واحدهای صنفی، اقدام و طی مکاتبات مختلف، خواستار تغییر قوانین در جهت رضایتمندی اصناف شد.
    در همین ارتباط علیرضا تهیدست رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان در گفتگو با روابط عمومی اتاق اصناف  گفت :
    درصد ضرایب مالیاتی برای تعیین مالیات پرونده های مودیان با درصدهای سود منصفانه ستاد تنظیم بازار و کمیسیون نظارت استان ها تفاوت بسیار دارد که موجب نارضایتی اصناف شده است.
    علیرضا تهیدست رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان درخصوص چالش های مالیاتی واحدهای صنفی و با اشاره به مراجعات پی در پی افراد صنفی به اتحادیه ها و اتاق اصناف گفت: عدم همخوانی کد آیسیک صنفی با “ایتا کد مالیاتی” به دلیل همگن نبودن، به نارضایتی ها دامن زده است.
    رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان با اشاره به عدم توجه سازمان امور مالیاتی به رسته های تعمیر و فروش گفت : متأسفانه سامانه مالیاتی بخشی از مشاغل را که تعمیر و فروش دارند فقط براساس ضرایب خدمات تشخیص می دهد که لازم است برای افراد مشغول در این حوزه ویرایش “ایتا کد” به بخش های فروش و خدمات انجام شود.
    تهیدست گفت : همچنین در صنوف مشاورین املاک و اتومبیل مبلغ دریافتی کل ثمن معامله به همراه کارمزد می باشد که در زمان بررسی لازم است حسابرسی پرونده مالیاتی صنوف یادشده به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا سبب نارضایتی و ایجاد شبهه نگردد.
    رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان در ادامه به مشاغلی مانند برنج فروشان اشاره کرد و اظهار داشت: برنج فروشان در بخشی از سال جهت جلوگیری از فساد محصول و یا سرازیر شدن محصول جدید به بازار، مجبور به فروش کالا به قیمت های بسیار پایین تر از قیمت خود  هستند در حالیکه طبق شرایط جدید کلیه تراکنش ها مبنای مالیات می باشد و بنابراین لازم است در بررسی مالیات این دسته از صنوف مراتب بصورت ویژه مدنظر کارشناسان امر قرار گیرد.
    وی همچنین گفت : در عملکرد سال 1401 تراکنش های مالی و واریز وجوه نیز مبنای محاسبات مالیات قرار گرفته و با توجه به اینکه برخی از این تراکنش ها مشخص و به دلیل مدیریت مالی و نقدینگی شخصی بود لذا از آنجا که عدم آگاهی برخی از مودیان نسبت به این موضوع، موجب ایجاد خسارت و ضرر و زیان آنها گردید این امر باید با توجه به اسناد مرتبط و معتبر در حسابرسی ها لحاظ و از درآمد مشمول مودیان کسر گردد.
    رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان همچنین به بازنشدن فرم تبصره 100 در سامانه برای تعداد زیادی از مودیان اشاره کرد و گفت : درصورتیکه این افراد از نظر سقف تراکنش ها مشمول استفاده از این تبصره می گردند و اما به ناچار مجبور به ارسال اظهارنامه شدند.
    وی در ادامه با اشاره به کاهش درآمد بسیاری از واحدهای صنفی گفت : با توجه به اینکه مدت فعالیت یا میزان تراکنش مودی نسبت به سال قبل کاهش چشمگیر داشته ولی عملاً در زمان تنظیم فرم تبصره 100 یا تسلیم اظهارنامه مالیاتی که منجر به رسیدگی از سوی کارشناسان مالیاتی بوده ، سابقه مالیاتی (میزان مالیات سنوات گذشته) را در نظر و نسبت به تعدیل درآمد مشمول مالیات یا مالیات متعلقه و تشخیصی اقدام نگردید و این مسأله نیاز به بازبینی و صدور دستورالعمل و بخشنامه دارد

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی