• ۱۴۰۳-۰۱-۲۸
  • کمک به توازن عرضه و تقاضا با برگزاری “نمایشگاهی به وسعت ایران

    کمک به توازن عرضه و تقاضا با برگزاری “نمایشگاهی به وسعت ایران

    کمک به توازن عرضه و تقاضا با برگزاری “نمایشگاهی به وسعت ایران”

     

    جلال‌الدین محمد شکریه-نائب‌رئیس اتاق اصناف ایران

     

    مردم امسال هم باید در شرایطی به استقبال نوروز بروند که ویروس کرونا همچنان در شهرهای کشور جولان می‌دهد. از این رو، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در اتاق اصناف ایران و هماهنگی با نهادهای ذی‌ربط بنا بر این شده که امسال نیز نمایشگاه‌های بهاره برای خریدهای شب عید برگزار نشود و به جای آن دومین دوره طرح نمایشگاهی به وسعت ایران به اجرا درآید.

    درباره اجرای طرح «نمایشگاهی به وسعت ایران» باید گفت همواره به این شعار اعتقاد داشتیم که هر واحد صنفی می‌تواند یک نمایشگاه باشد و بر آن تاکید داشتیم اما با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در شرایط کنونی این موضوع جنبه حیاتی‌تری پیدا کرده است.

    در واقع نمایشگاه‌های تجمعی بهاره و نوروزی به شکل و سیاق گذشته، از ابتدا مورد قبول صاحبان واحدهای صنفی نبوده زیرا صاحبان این کسب‌و‌کارها معتقدند برگزاری نمایشگاه‌ها در هفته‌های پایانی سال خریداران را از آن دسته از واحدهای صنفی که یک سال چشم به

     

    خریدهای شب عید دوخته‌اند، دور می‌کند و سودآوری کسب و کار ایشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد که مهم‌ترین آنها نارضایتی مشتریان از خرید در نمایشگاه‌های بهاره و تجمعی است. چراکه عرضه‌کنندگان کالا در این نمایشگاه‌ها لزوما از اصناف واقعی نبوده، و مصرف‌کنندگان قادر به پیگیری شکایت خود نبودند.

    نمایشگاه‌های دیگری نیز داشته ایم که متولی آنها نهادهایی غیر از اتحادیه‌ها و اتاق اصناف هستند. در این شکل از نمایشگاه ها،  بدون الزام به کسب پروانه کسب به افراد غرفه‌ می دهند. واضح است که با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مخالف بوده‌ایم و معتقدیم این شیوه از برگزاری نمایشگاه با ترویج دستفروشی هیچ تفاوتی ندارد. شاید برای برخی همراه با سود باشد اما ادامه بقای واحدهای صنفی واقعی را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

    بازاریان کشور از اسفند ۱۳۹۸ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بسیار متضرر شدند و طرح‌هایی هم که از سوی دولت ارائه شد پاسخگوی نیاز و رفع خسارت‌های واردشده به اصناف نبود؛ بنابراین امیدواریم با برگزاری دومین دوره نمایشگاهی به وسعت ایران و استقبال مصرف‌کنندگان، بازار به آرامش نسبی برسد و میزان عرضه و تقاضا متوازن شود؛ اگر بازار بتواند خودش را پیدا کند،

     

    می‌توانیم در ادامه اقتصاد پایدار را شاهد باشیم زیرا در شرایط کنونی و رکود بازار نمی‌توان انتظار داشت تمام مطالبات اقتصادی اصناف برآورده شود.

    درحال‌حاضر به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، همچنان حجم سفارشات کسبه برای بازار شب عید نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم است. در واقع امروز، هم به دلیل وجود کرونا و کاهش خرید‌های نوروزی و هم به دلیل افزایش نرخ کالاها افت سفارشات اصناف را شاهد هستیم.

    طبیعتا در مقابل ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های تجمعی بهاره باید خدماتی به مردم بدهیم تا نیاز آنها با نرخ پایین تامین شود و شکل‌گیری «نمایشگاهی به وسعت ایران» می‌تواند یک جایگزین مناسب و مطلوب‌تر باشد.

    با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده و اجرای دومین دوره نمایشگاهی به وسعت ایران در روزهای پایانی سال در واحدهای صنفی، انتظار داریم صاحبان کسب‌و‌کار نیز بیشترین همکاری را با دریافت کمترین سود ممکن داشته باشند و نقش خود را به‌درستی ایفا کنند.

    نحوه نظارت بر واحدهای شرکت‌کننده در این طرح نیز به گونه‌ای است که بازرسان بر رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و ارائه تخفیف‌های موثر در واحدهای منتخب نظارت خواهند داشت تا در کنار صاحبان اصناف بر اجرای مناسب طرح نظارت کنند. از اتحادیه‌ها نیز می‌خواهیم ضمن

     

    مشارکت مطلوب در دومین دوره این جشنواره نظارت خود بر واحدهای صنفی را بیشتر کنند تا آرامش بازار حفظ شود.

    تبلیغات

    راهنمای صدور شناسه یکتا برای پروانه کسب قدیمی